![](/media/lib/170/n-koncert-62db962742d590ec266596e6d383e0fc.jpg)
Choć to muzyka, wzrok bierze górę nad słuchem...
20 sierpnia 2013, 10:07Ocena jakości występu muzyka klasycznego zależy w większym stopniu od tego, jak zachowuje się na scenie, niż jak śpiewa czy gra.
![](/media/lib/225/n-swiatlo-b2707ff36848ceacd29a9a3bcc534290.jpg)
Udoskonalą obrazowanie, radioterapię i elektronikę?
13 sierpnia 2015, 09:15Grupa fizyków i chemików z Laboratorium Fizyki Attosekundowej w Instytucie Optyki Kwantowej im. Maksa Plancka, monachijskiego Uniwersytetu Ludwiga-Maksymiliana, Uniwersytetu w Rostocku i Freie Universitat Berlin, zbadała interakcję nanocząsteczek szkła z impulsami laserowymi
![](/media/lib/342/n-liubo-b434e807ee2ef81b8fe744f5c303a0b2.jpg)
Inskrypcje z pasków bambusowych z grobowca cesarza to zaginione zasady starożytnej gry
15 marca 2019, 16:45Na paskach bambusowych (jiǎndú) z pochówku Liu He, cesarza Chin z dynastii Han, który panował przez 27 dni pomiędzy 18 lipca a 14 sierpnia 74 p.n.e., znajdują się inskrypcje z zaginionymi od wieków zasadami gry planszowej liubo. W grobowcu w Nanchangu odkryto ponad 5200 pasków. Zasady starożytnej "planszówki" dla 2 graczy spisano na ponad 1000 z nich. Potwierdzili to naukowcy z Uniwersytetu Pekińskiego.
![](/media/lib/601/n-diagnoza-9f97f844e8db8000f79bd8df38454c01.jpg)
Jednominutowa gra pozwala zdiagnozować autyzm u dziecka
4 lutego 2025, 16:51Wystarczy dosłownie minuta gry, by odróżnić dziecko z autyzmem od dziecka z ADHD lub dziecka bez zaburzeń. Computerized Assessment of Motor Imitation (CAMI) to komputerowe narzędzie opracowane przez naukowców z Kennedy Krieger Institute oraz Nottingham Trent University. Wykorzystuje ono technologię śledzenia ruchu do wykrywania różnic w zdolności do naśladowania motoryki i na tej podstawie pozwala – w ciągu minuty – odróżnić dziecko autystyczne od dziecka zdrowego i z innymi zaburzeniami.
![Second Life© Linden Lab](/media/lib/15/1189792000_225904-e5bf27dd5d2fe3c931bb75282858b062.jpeg)
Gry polem treningowym dla sztucznej inteligencji
14 września 2007, 17:26Amerykańska firma badawcza Novamante stworzyła oprogramowanie, które uczy się poprzez kontrolowania postaci w wirtualnych światach. Wkrótce światy takie, jak chociażby gra Second Life, będą wykorzystywane jako poligony treningowe dla sztucznej inteligencji (AI).
![Unreal Tournament](/media/lib/1/1170848170_658725-1aaa7f9226c3a8071419d0d3370cb539.jpeg)
Powstanie "YouTube gier"
30 października 2008, 18:12Za trzy tygodnie, 19 listopada, zostanie uruchomiona usługa, która może zrewolucjonizować rynek gier wideo. Mowa tutaj o microsoftowym Xbox Live Community Games Channel, dzięki któremu każdy twórca gier będzie mógł zaoferować swoje dzieło milionom potencjalnych klientów.
![](/media/lib/57/czolg-55f71b5c34619f00e965b0df1c503ca9.jpg)
"Inteligentny" pancerz
25 listopada 2009, 15:53John Wray, naukowiec z U.S. Army Tank Automotive Research, Development and Engineering Center (TARDEC), wraz z kolegami pracują nad podobnym do występującego w grach komputerowych wskaźnikiem wytrzymałości pancerza czołgów i pojazdów.
![](/media/lib/70/boks-wii-4986eff8a4847d4043ab6ed0b051363f.jpg)
Ofiary konsoli
4 października 2010, 10:59Użytkownicy interaktywnych gier na konsole są narażeni na określony typ kontuzji. Uczestnicy konferencji z San Francisco porównali to hobby do uprawiania sportu i wspominali o szczególnym obciążeniu stóp, ramion i kostek, a także o związanych z tym skręceniach.
![](/media/lib/114/n-seal-9cfdbd7cebb909563c01e9ef9a560d3a.jpg)
Trenowanie mózgu komandosa
8 maja 2012, 11:48Amerykańskie siły specjalne będą wykorzystywały komputerowy system treningowy, który powstał z myślą o.... zawodowych sportowcach. NeuroTracker, opracowany w laboratorium doktora Jocelyna Fauberta, jest obecnie używany przez zespoły z NFL i NHL oraz przez centra olimpijskie w kilku krajach.
Terapeuta komponuje utwory z biciem serca umierających dzieci
4 lipca 2014, 10:31Brian Schreck jest muzykoterapeutą z Cincinnati Children's Hospital Medical Center. Przez ostatnie pół roku pracował nad nową metodą pomagania rodzicom w przeżywaniu żałoby po śmierci dziecka. Amerykanin nagrywał bicie serca terminalnie chorych małych pacjentów, a później wykorzystywał je w rytmie piosenki. Schreck podkreśla, że próbuje zachować spuściznę zmarłych w postaci muzyki.